Followers

Saturday, May 28, 2011

Mampukah anda menjaga ibu tua?

cerita di bawah agak 'kotor' sedikit tapi menyentuh ati dan prasaan bagi si anak ke ibu nya..
so dinasihatkan semasa membacanya agar jangan di situasi tengah makan maupun baru pas abis makan..
pastikan prot anda btol2 ok baru leh baca ye...

Gambar di atas bukan gambar ibuku ye...

Mampukah anda menjaga ibu tua anda?
Definisi 'menjaga ibu tua' seperti :-
~ Sanggup menukar pampers yang mengandungi air kencing maupun air besar..
~ Sanggup membersihkan sisa2 makanan maupun bocoran pampers..
~ Sanggup dimaki hamun tika mood nya yang tidak menentu..
~ Sanggup menyediakan santapannya sehari 6..7x...
~ Sanggup membersihkan sisa2 buangan toksid di badannya..
~ Sangguplah bersusah payah kerananya...

Ok trus trang aku disini, aku bukan tak sanggup tapi aku tak mampu semua itu..
mujur aku punye seorang Bibik malah skang pun aku masih menggajikan seorang kawan aku untuk memfokuskan diri pada keperluan mak dari pagi hingga ke tengahari jek.
bukanla bermakna banyak duit tapi mak aku sering mengadu yang Bibik selalu lebihkan Baby dan sedangkan semua malah mak aku juga tau mana yang lebih pentingkan... takkan nak biarkan Baby melalak dan dok depan mak je kan.. Alhamdulillah, aku tolong kawan aku yang susah ni, dia pun tolong aku dengan menjaga mak aku.. Dia bawak mak ku berjalan (sebab mak aku dah takle berjalan, arapkan kosi roda dan dah pakai pampers), dia urut kaki tangan mak aku dan dia masak lauk kegemaran mak aku.. Kalo Bibik asik ayam goreng dan telo dadar, tu je r.. alasannya tak sempat sebab jaga 1 baby kecik n 1 baby beso...aku faham tu, tu aku tak marah sangat tu...

ok, ni bukan alkisahnye.. aku nak kisah lagi tragis yang mak aku lalui baru2 ni...
ekceli mak aku alami susah wawa (berak) so aritu nak jadikan kisahnye dari tengahari sampai ke lewat petang dia dok dalam bilik air takle nak wawa..nak wawa tapi takle nak kuar sebab dia tak larat nak meneran.. duduk letih, berdiri pun letih.. tengahari tu dah suh laki aku bagi pil 2 biji untuk dia.. aku ingat aku balik keje, dia dah ok upanye dok melalak2 dalam bilik air tu.. biasala kalo kita stress ayat kita pasti sentuh pasai 'nak mati'.. aku pun abis ikhtiar dah... dah kol jiran, dh kol kenek dah beli obat picit ikut montot, bukan 1 tapi 2 obat tiub tu aku picit but still takle kuar..
Ya Allah, kalo tgk keadaan mak aku tika tu, cukup kesian.. 
last choice aku kol mak sedara aku iaitu adik mak aku..
dia kata suh aku korek! masyaAllah aku ni memang jenis penggeli n pemuntah orgnye.. tapi dek kerana ayat dia kata 'ahhh bontot mak ko, takkan tak bole korek' sebab nak tunggu dia sampai mau 2 jam lagi mak aku tahan sakit.. masa mak aku sakit dalam tandas tu dari pukul 1.00ptg lagi sampai la kul 7.30malam.. kowang bayangkan betapa seksanye dia meneran dan menahan dalam bilik air tu..

aku pun apelagi, nekad!!! 
mintak tolong jiran aku belikan glove dan aku sediakan baby oil..
aku amik napkin baby dan buat pengikat idong n molot..
sblom aku korek, aku siap pesan ke mak aku
'mak! jangan terasa kalo na muntah ke ape, mak pun tau anak mak ni bukan elok ngat' ekekekeke..
kena pesan, kalo idak dia berasa ati kan..
jiran aku dah muka pucat, tak sangka dia aku boleh buat sebab kalo nak dibandingkan aku ngan dia, dia lebih 'berani' jaga mak sedangkan dia tau aku ni bukan berani ngat buat mende2 camni...
aku pun dengan keadaan bersedia, bibik siap gelak ngan perilaku aku..
aku suh mak tonggeng sket then aku korek..
Alhamdulillah, masa tu aku tak rasa nak muntah langsung, siap aku buat gurau lagi ngan mak aku kononnye aku tengah periksa jantina bayi ekekeke yelahh kekadang kita takle fokus gak.. disebabkan fokus tu la kita jadi nak muntah o nak pengsan kan..
bila dapat korek yang last skali, Ya Allah hanya Tuhan je tau pe yang aku rasa..
Siap aku gurau ngan laki aku
'Abah, u dapat baby boy' ekekekeke
Seriously, aku memang rasa geli tapi dek kerana melihat kepuasan mak aku yang tamat akan kesakitannya maka aku jugak puas, rasa nak announce 1 dunia yangmana aku mampu buat semua ni kalo dalam keadaan terdesak..
bukan aku ni jenis anak yang selalu menyusahkan makpaknye jek..
bukan aku ni jenis anak yang tak kenang budi makpaknye..
bukan aku ni jenis anak yang tau nak idop mewah tapi tak reti nak handle bila makpaknye sakit..
Alhamdulillah, Allah beri aku 'kuasa' itu.. Thank Allah...

Dalam sejam kejadian, aku dapat sms dari jiran aku yang menyaksikan 'kejadian' tersebut
'Na, ko dah makan? aku tak selera la nak makan
aku salute ko leh buat camtu, aku pun belum tentu berani cam ko'

aku pun balas
'aikkk aku yang korek, mu plak yang takle makan? hehehe.. Alhamdulillah, ngan izinNYA aku mampu buat'
Aku bukanlah riak tapi aku lega sebab mak aku dah tak sakit dah...
tapi kini dah 2 ari mak aku takleh wawa.. ayarrkkkkkkkk mampu kah aku lagi?
gegegegegegegegegegegeg

 



2 luvbite for me:

Lina said...

ena klu cam tu jgn makan yg keras2 dah bg yg lembut2 jer...buat bubur ker...bukan ape sian kat dia

walau sesusah mane pun itu mak kita...dah jd tanggungjawab kita...dia yg jaga kita dari kecik sampai beso xde pun ngeluh kan jd giliran kita lak jaga dia...pengorbanan dia tak terbalas rasanya

CS @ Mama AA's said...

insyaAllah mampu, dulupun pernah jaga arwah Uwan, mandi & suap die makan...